نظرات آنلاین : اعتماد یا احتیاط؟
اگر قبل از خرید اهل مطالعه نظرات کاربران هستید، بهتر است با مفهوم کلیک فارم آشنا شوید

اگر شما هم اهل خرید اینترنتی هستید و نظرات کاربران برای شما مهم است، بد نیست با مفهوم کلیک فارم یا مزرعه کلیک آشنا شوید. Click Farm یکی از مسائل جدی در دنیای امروز است که به راحتی میتواند برای مشاغل کوچک و بزرگ دردسرساز شود!
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به صورت آنلاین به دنبال یک محصول عالی و کاربرپسند میگردید. ناگهان محصولی را پیدا میکنید که امتیازها و نظرات مثبت زیادی را به خود اختصاص داده است. شما بلافاصله کالا را به سبد خرید و پرداخت خود اضافه میکنید! اما وقتی محصول به دستتان میرسد، عمیقاً از کیفیت آن ناامید میشوید. اینجاست که با خود فکر میکنید پس این همه نظر و بازخورد مثبت به چه علت بوده است؟
ممکن است چنین تجربهای نتیجه اختلاف نظر باشد، شاید هم شما نمونه بیکیفیت یا تقلبی آن محصول را دریافت کردهاید یا اینکه شما هم قربانی کلیک فارم شدهاید!
با این تفاسیر حتما متوجه شدهاید که مزرعه کلیک تکنیکی برای افزایش بازخورد و امتیاز مثبت بر روی کالا یا خدمات است.
نحوه کار کلیک فارم به چه صورت است؟
مزرعه کلیک تعاریف گستردهای دارد؛ زیرا میتواند برای بسیاری از پلتفرمهای آنلاین اعمال شود. در اصل، کلیک فارم مشارکتی است که به طور مصنوعی تعاملات وبسایت را افزایش میدهد.
نحوه کار این تکنیک ناکارآمد به این صورت است که یک شرکت، تعدادی کارمند با حقوق کم استخدام کرده و وظایف زیر را به هریک محول میکند:
- لایک کردن صفحات شبکههای اجتماعی
- گذاشتن نظرات پنج ستاره روی محصولات
- کلیک بر روی تبلیغات
- دنبال کردن اکانتهای رسانههای اجتماعی
- ارسال ترافیک
- ارسال نظرات در صفحات وب و شبکههای اجتماعی
- ایجاد بک لینک
مزرعه کلیک را میتوان به عنوان شرکتی مملو از افراد، در مقابل لپ تاپ یا تلفن های هوشمند در نظر گرفت. مانند برخی از انبارها، این کارمندان برای انجام کارهای تکراری به کار گرفته میشوند. با این حال، گاهی اوقات این کارمندان دستمزدهای بیش از حد انتظار دریافت میکنند.
کارمندان مزرعه کلیک چه کسانی هستند؟
نباید فراموش کرد که همین مزرعه های کلیک میتوانند بخشی از «اقتصاد گیگ» باشند و کارمندان آن از راه دور در سرتاسر جهان وظایف خود را اغلب به عنوان یک شغل نیمهوقت، انجام دهند.
با این وجود کلیک فارم میتواند حتی با یک کارمند هم راهاندازی شود، اما یک کارمندی که در مقابل دهها دستگاه و سیستم متفاوت قرار دارد!
در کل هر کسی میتواند سفارشی برای چنین کلیکهایی بدهد. چه شرکتهایی که میزان معینی از ترافیک را از طریق تبلیغات به شما وعده دادهاند و موظفن میزان ترافیکی را در ازای پرداخت هزینه به سمت وبسایت یا پیج شما روانه کنند، چه رقبایی که از مزرعه کلیک برای به حداکثر رساندن بودجه تبلیغاتی استفاده میکنند.
البته مورد دوم کلیک تقلبی یا click fraud است؛ به این معنی که شخص ثالثی به صورت تقلبی روی تبلیغات کلیکی یا PPC بدون قصد خرید و به جهت بالا بردن هزینه تبلیغات برای تبلیغ دهنده کلیک میکند.
دلیل وجود Click Farm چیست؟
در اینباره باید گفت که دلایل متعددی وجود دارد اما اصلیترین و واضحترین آنها کلاهبرداری است!
کاربران به محصولاتی که بازخوردهای مثبت زیادی دارند اعتماد میکنند، اکانتهای هزاران دنبالکننده را دنبال میکنند و زمانی که کالا یا خدماتی بیشترین فیدبک مثبت را دریافت کرده، از آن حمایت میکنند. شما کدام یک را ترجیح میدهید؟ کالایی با چند بررسی مثبت یا همان کالا بدون بررسی یا امتیاز مثبت؟
البته که ماجرا به همینجا ختم نمیشود. مزارع کلیک نیز بخشی از صنعت پرداخت به ازای کلیک یعنی PPC یا PTC هستند که ترافیک را به سمت خدمات خاصی هدایت میکنند.
هر شخصی میتواند در چنین پلتفرمهایی ثبتنام کرده و سپس برای کلیک کردن روی تبلیغات، تماشای ویدیوها، پر کردن فرمها و موارد دیگر پول دریافت کند. مقدار پول دریافتی معمولاً ناچیز است، اما قطرهقطره جمع شود!
بهویژه زمانی که یک نفر صدها یا هزاران نفر را برای کار با دستگاههای متعدد استخدام میکند و در ازای آن دستمزد پایینی به آن کارمندان میپردازد.
آیا مزارع کلیک غیرقانونی هستند؟
یک مورد از پیگیریهای کلیک فارم در سال 2017 شاهد بودیم که یک مزرعه کلیک در تایلند توسط پلیس مورد یورش قرار گرفت و نزدیک به 350 هزار سیم کارت و تقریبا 500 گوشی آیفون از آن ضبط شد.
اما جالب است بدانید که آنها برای داشتن مزرعه کلیک هیچ جریمهای را متقبل نشدند. بلکه به دلیل سایر جرایم فرضی مانند کار بدون مجوز، اقامت بیش از حد ویزا و استفاده از سیم کارتهای ثبت نشده دستگیر شدند. مقامات فقط به این دلیل حمله کردند که فکر میکردند آنجا یک مرکز تماس تقلبی است.
این سوال که آیا مزرعه کلیک غیرقانونی است یا خیر، میتواند پاسخ نامشخصی داشته باشد، زیرا چنین چیزی به موارد زیادی از جمله حوزه قضایی و پلتفرم کشوری که چنین تشکیلاتی در ان راهاندازی شده، بستگی دارد.
اما در هر صورت، این تکنیک یک مورد منفی و تقلبی شناخته شده است و غولهای آنلاین مانند گوگل و فیس بوک همیشه سعی میکنند با آن مبارزه کنند. بنابراین کلیک فارم اغلب خطمشیهای کاربری یک سایت یا شبکه اجتماعی را نقض میکند.
بهتر است بدانید به دلیل این که کلیک فارم ها دارای مجوز کار و اعتبار نیستند، به طور غیرمستقیم مانند نمونهای که در تایلند وجود داشت منع شده و غیرقانونی هستند!
به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، در سال 2020 مشخص شد که کلاهبرداری کلیکی قانون فدرال کلاهبرداری و سوء استفاده رایانهای (CFAA) را نقض میکند، بنابراین کسی که مجرم شناخته میشود ممکن است تا 10 سال به زندان بیفتد.
چگونه از کلیک فارم جلوگیری کنیم؟
با تمام این صحبتها شاید این سوال در ذهن خواننده به وجود آید که چگونه جلوی چنین همدستی تقلب کارانهای را بگیریم؟
اولا اگر در حال خرید هستید و تعداد زیادی نقد پنج یا چهار ستارهای در مورد یک محصول یا خدمات میبینید، احتمالاً باید مشکوک شوید: زیرا با سرچ و البته دقت بیشتر متوجه میشوید که آیتمهای با کیفیتتر و بهتر امتیاز و نظر مثبت کمتری را دریافت کردهاند!
البته امکان هم دارد محصولی حقیقتاً فیدبکهای مثبت زیادی دریافت کرده باشد.
برای مطمئن شدن بهتر است نظرات را از نزدیک بررسی کنید. آیا آنها از کلمات بسیار کمی تشکیل شدهاند؟ آیا آنها دارای عبارتهای یکسان هستند؟ مزارع کلیک اغلب نظرات را کپی-پیست میکنند تا فرآیند را تسریع کنند. این بررسیهای جعلی معمولا فرد را بیش از حد مشتاق نشان میدهند، اما جزئیات خاصی ندارند.
مورد بعدی اینکه به دنبال عکسهای کاربرانی که نظری را درج کردهاند نیز باشید. این عکسها نباید شبیه عکسهای ژورنالی داخل اینترنت که از سایتهای رسمی گرفته شدهاند باشند: عکسها باید احساس خودمانی، شخصی و طبیعی داشته باشند و برای اهداف تبلیغاتی نباشند. بررسیهایی که تحت کلیک فارم ثبت شدهاند به ندرت شامل تصاویر هستند، زیرا هرچه زمان بیشتری برای تبلیغ یک آیتم صرف شود، درآمد کمتری به دست خواهند آمد.
و در آخر بهتر است که تمامی بازخوردها را مقایسه کرده و یا از افراد و وبسایت های معتبر درباره محصول موردنظرتان پرسوجو کنید.
خرید هوشمندانه نتیجه حرکت محتاطانه!
اگر نگران کلیک های تقلبی یا کلیک فارم هستید، باید به افزایش ناگهانی ترافیک که احتمالاً از منابع ناشناخته هستند مشکوک شوید! برای اینکه قربانی کلیک فارم نشوید بهتر است پلتفرمهایی که ترافیکی را به سمت وبسایت یا پیج شما روانه میکنند تحلیل کرده و مراقب فعالیتهای سودجویانه شرکتهای ارائه دهنده تبلیغات باشید!
البته چنین چیزی همیشه جواب نمیدهد، به خصوص اگر کسانی که کلیک میکنند از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا سرور پراکسی استفاده کنند که مکان آنها را پنهان میکند.
با این وجود، افزایش ترافیک یک شبه باید باعث ایجاد سوء ظن شود، به خصوص که این کلیک ها منجر به افزایش فروش یا پرس و جو نمیشود.
توقف کلیک فارم!
مزرعه کلیک یک مسئله بزرگ است و بسیاری از پلتفرمهای آنلاین در حال انجام اقدامات مداوم برای مبارزه با آنها هستند. اما این مسئولیت بر عهده کاربران فردی نیز است؛ چرا که فقط با هوشیاری و به کارگیری شیوههای امنیتی محکم میتوانید از چنین کلاهبردارهایی جلوگیری کنید.
در جریان باشید که اکثر سرویسهایی مانند آمازون و گوگل راههایی را به کاربران ارائه میدهند تا بازخوردهای تقلبی احتمالی را شناسایی کنند.
اگر در برخورد با چنین فعالیتهایی و یا شناسایی آنها تجربه و راه حلی دارید، آنها را با ما و سایر خوانندگان از طریق کامنتها به اشتراک گذارید.
Makeuseof