خودرو

چه کسی موتورهای آئودی را می‌سازد و آیا با موتورهای فولکس‌واگن یکی هستند؟

آئودی از دهه‌ها پیش جزئی از گروه بزرگ فولکس‌واگن به حساب می‌آید؛ زمانی که فولکس در سال ۱۹۶۴، اکثریت سهام این شرکت (آن‌زمان Auto Union GmbH) را خرید و در ۱۹۶۶ آئودی رسماً زیرمجموعهٔ کامل این گروه شد. این ساختار گروهی به فولکس‌واگن اجازه می‌دهد پلتفرم‌ها، قطعات و فناوری‌ها را میان برندهایش مثل پورشه، لامبورگینی، بنتلی، سئات و اشکودا مشترک کند. حال این این سوال مطرح می‌شود که چه کسی موتورهای آئودی را تولید می‌کند؟

پاسخ به این سوال، بسیار واضح است: آئودی خودش بخش قابل‌توجهی از موتورهایش را می‌سازد!

آموزش فلوت کلیددار

به نقل از SlashGear، بزرگ‌ترین کارخانهٔ تولید موتور در جهان در گیور مجارستان تحت مدیریت آئودی قرار دارد و این کارخانه در سال ۲۰۲۴، حدود یک میلیون و 581 هزار پیشرانه تولید کرد که به بیش از ۳۰ سایت تولید گروه فولکس‌واگن در سراسر جهان ارسال شد. این یعنی کارخانه‌های تحت مدیریت آئودی موتور نه‌تنها برای ای نبرند محبوب، بلکه برای سایر برندهای گروه فولکس‌واگن هم پیشرانه‌ها را تولید می‌کند.

حال، یک سوال اساسی‌تر مطرح می‌شود…

آیا موتورهای آئودی همان موتورهای فولکس‌واگن هستند؟

پاسخ دادن به این سوال، کمی پیچیده‌تر است. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، پاسخ ما مثبت خواهد بود. برخی موتورها بین آئودی و فولکس‌واگن مشترک‌اند، اما نحوهٔ اجرا، تنظیم و تمام‌سازی آنها، اغلب متفاوت است تا شخصیت برند لوکس‌تر آئودی حفظ شود.

EA888 مثال بارز اشتراک موتور است: این پیشرانهٔ چهارسیلندر 2.0 لیتری توربو در مدل‌های مختلف گروه فولکس‌واگن به‌کار می‌رود.

در آمریکا نمونه‌ای از آن در آئودی A3 و فولکس‌واگن Tiguan با ۲۰۱ اسب بخار استفاده شده؛ نسخه‌ای دیگر در آئودی Q3 و VW Jetta GLI با ۲۲۸ اسب؛ نسخهٔ پرفورمنس در S3 و Golf R با حدود ۳۲۸ اسب‌بخار. حتی کراس‌اوورهای خانواده‌محور هم از نسخه‌هایی از همین موتور بهره می‌برند (مثلاً Q5 با ۲۶۸ اسب و VW Atlas با ۲۶۹ اسب).

بدنه، سیلندر و سرسیلندرِ پایه در بسیاری موارد یکسان است، اما آئودی معمولاً با پاسخ پدال گازِ نرم‌تر، عایق‌بندی صوتی بهتر و تنظیمات توربو متفاوت، تجربه‌ای سطح بالاتر را ارائه می‌کند. در نتیجه، تفاوت واقعی بیشتر در تیونینگ و تجهیزات تکمیلی است تا در فلز خام موتور.

آیا موتورهای اختصاصی آئودی هم وجود دارند؟

بله! نسخه‌های اختصاصی موتورهای آئودی را نیز می‌توان در برخی از محصولات این شرکت برای افزایش تمایز، پیدا کند. در واقع این شرکت، چند پیشرانهٔ نمادین و تا حدی اختصاصی دارد که به هویت برند پیوند خورده‌اند.

موتورهای آئودی

بهترین نمونه، موتور پنج‌سیلندر 2.5 لیتری TFSI است که اصل و نسبش به دههٔ ۱۹۷۰ بازمی‌گردد و نسخهٔ مدرن آن هنوز در دهه‌های بعدی در مدل‌هایی مثل Audi RS 3 به‌کار می‌رود؛ این پیشرانه تا سال ۲۰۲۲ در TT RS هم نصب می‌شد. این موتور تقریباً امضای آئودی در میان علاقه‌مندان سرعت و صدا به‌شمار می‌آید و حتی یک نسخهٔ محدود آن در Cupra Formentor VZ5 (برندی در گروه فولکس) هم دیده شده است.

از سوی دیگر، موتورهای بزرگ‌تر آئودی اغلب با دیگر برندهای لوکس گروه مشترک‌اند: نمونهٔ ۴.۰ لیتری توئین‌توربو V8 که در RS6 و RS7 به‌کار می‌رود، در پورشه پانامرا GTS و کاین GTS و همچنین در بنتلی کانتیننتال GT و بنتایگا و لامبورگینی اوروس هم استفاده می‌شود. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 هم در آئودی R8 و لامبورگینی هوراکان مشترک است.

سخن پایانی

آئودی هم موتور تولید می‌کند و هم از موتورهای مشترک گروه فولکس‌واگن بهره می‌برد؛ در بسیاری موارد «مغز» فنی یکسان است، اما آئودی با تیونینگ، تجهیزات رفاهی و تنظیمات نرم‌افزاری تجربه‌ای متفاوت و پرمیوم‌تری ارائه می‌کند. در عین حال چند موتور نمادین وجود دارند که تا حدی اختصاصی یا مشخصاً با هویت آئودی گره خورده‌اند، اما به‌طور کلی سیاست گروه، استفاده از معماری‌ها و موتورهای ماژولار مشترک برای کاهش هزینه و پیچیدگی تولید است.

محمد قاسمی

بعد از تجربه راه‌اندازی آلوتاپ، تصمیم گرفتم تا سراغ علاقه همیشگی خودم یعنی دنیای فناوری برم و مفتخرم به عنوان موسس و سردبیر آلومگ، قلمم رو پیشکش علاقه‌مندان تکنولوژی و دنیای فناوری کنم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(