اینترنت و شبکهفناوریویژه

تاثیر متاورس روی شبکه های اجتماعی و زندگی شخصی ما

تاثیر متاورس از آن دسته مواردی بوده که با رشد سریع رسانه‌های اجتماعی و اثرات منفی آنها همراه بوده است. در این مقاله وبسایت آلومگ روش‌هایی را بیان می‌کند که تاثیر منفی متاورس در فضای مجازی را به ما نشان میدهد.

موردی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم این است که فناوری سریعتر از مقرراتی که قرار است آن را کنترل کند حرکت می‌کند. در حالی که رشد در صنعت فناوری توسط بسیاری از افراد به عنوان نشانه‌ای از توسعه اجتماعی تلقی می‌شود، همیشه مشخص نیست که چگونه و تا چه میزان یک فناوری در حال ظهور و جدید ممکن است بر جهان ما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال رسانه های اجتماعی را در نظر بگیرید. امروزه میلیاردها نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اما قانون‌گذاران همچنان با مقررات دسته و پنجه نرم می‌کنند؛ چرا که هرچه زمان بیشتری بگذرد تاثیر منفی این شبکه‌ها بیشتر مشخص می‌شود.

با توجه به ظهور متاورس، ما می‌توانیم چیزی مشابه را در چند سال آینده ببینیم.

تاثیر متاورس بر شبکه های اجتماعی

در ادامه مواردی که تاثیر منفی متاورس بر رسانه های اجتماعی را بیشتر می‌کند، مطالعه می‌کنیم:

1. افزایش فشار و مقایسه اجتماعی

تاثیر متاورس در افزایش فشار و مقایسه اجتماعی

این امر غیرمعمول نیست که افراد پس از استفاده از رسانه‌های اجتماعی احساس کنند که به اندازه کافی خوب نیستند. محققان ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و فشارهای مقایسه اجتماعی را دریافته‌اند.

خرید انواع قاب موبایل

در واقع، یک مطالعه در سال 2014 در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی نشان داد که شرکت کنندگان «پس از گذراندن زمان زیادی در فیس بوک احساس افسردگی می‌کنند زیرا خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.»

ماهیت فیلتر شده و تنظیم‌شده فیدهای رسانه‌های اجتماعی، فشار را برای به نظر رسیدن خاص و ارسال دستاوردها یا نقاط عطف خاص افزایش می‌دهد.

از همین جهت است که می‌گوییم تاثیر متاورس بر شبکه های اجتماعی می‌تواند این مشکل را بدتر کند. به طور کلی، نتیجه مستقیم داشتن آزادی و توانایی به تصویر کشیدن خود از طریق یک آواتار ممکن است نارضایتی از خودِ دنیای واقعی شما را افزایش دهد.

یک مطالعه توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی بررسی کرد که چگونه اشتراک گذاری عکس‌های سلفی در رسانه های اجتماعی و همچنین توانایی ویرایش عکس‌ها یا همان فتوشاپ، بر درونی سازی و تعیین معیار زیبایی و ظاهر ایده آل در کاربران تاثیر می‌گذارد.

همانطور که این مطالعه اشاره می‌کند:

ما دریافتیم که به نظر می‌رسد تعداد عکس‌هایی که کاربر می‌گیرد و در SNS (سایت‌های شبکه‌های اجتماعی) به اشتراک می‌گذارد، یک عامل خطر مرتبط برای درونی سازی و مقایسه است.

به عبارت دیگر، اشتراک گذاری عکس با فیلترهایی چون صورت حیوانات هیچ ایرادی ندارد، اما اجباری که پس از ازدیاد و ترند شدن این گونه عکس‌ها برای چنین بودن ظاهر افراد به وجود می‌آید، تاثیری منفی است، به عبارت ساده وقتی چشم کاربر به دیدن عکس‌های با فیلترهای غیرواقعی و چهره‌های ساختگی عادت می‌کند، دیگر نمی‌تواند چهره واقعی و عیب و نقص‌هایی که در ظاهر همه افراد وجود دارند را بپذیرد.

پس تاثیر متاورس بر رسانه های اجتماعی همان چیزی است که باعث میشود تا استرس شما درباره ظاهر و زندگی خود تشدید شده و باعث ناامیدی و افسردگی شود.

2. خطر بالقوه برای اعتیاد

افزایش فشار و مقایسه اجتماعی

همه ما می‌دانیم که رسانه های اجتماعی می‌توانند برای برخی افراد اعتیاد آور باشند. در همین راستا شرکت‌ها عمداً الگوریتم‌ها را تغییر می‌دهند تا کاربران را تا زمانی که ممکن است در پلتفرم و درگیر خود نگه دارند.

هرچه کاربر زمان بیشتری را در یک پلتفرم رسانه اجتماعی صرف کند، تبلیغات بیشتری را می‌توان به نمایش گذاشت و از این پلتفرم پول بیشتری به دست آورد.

این امر کم و بیش کل مدل کسب و کار همه پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی است و بد نیست که فرض کنیم متاورس از همین مدل نیز پیروی خواهد کرد. فقط این بار، نادیده گرفتن آن تقریباً غیرممکن خواهد بود.

چیزی که مورد بحث است این است که دنیای مجازی می‌تواند به اندازه‌ای که می‌خواهید محرک و هیجان انگیز باشد، یعنی چیزی که در دنیای واقعی کمتر دیده میشود، از همین جهت دنیای واقعی برای ما بدون معنی و عجیب میشود.

به هر حال، چرا وقتی می‌توانید در دنیای واقعی دارت بازی کنید یا برای پیاده‌روی به پارک بروید، بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کنید؟! تاثیر متاورس در شبکه های اجتماعی دقیقاً در همین موارد است که مشخص میشود.

3. بیشتر شدن اخاذی‌های مجازی

بیشتر شدن اخاذی‌های مجازی

ما عناوین بی‌شماری را در مورد اینکه چگونه آزار و اذیت سایبری بر کاربران رسانه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد و چگونه این پلتفرم‌ها برای مهار آزار و اذیت تلاش می‌کنند، دیده‌ایم. این مورد یکی از بزرگترین دلایلی است که چرا برخی افراد از استفاده کامل از رسانه های اجتماعی اجتناب می‌کنند.

از آنجایی که متاورس بسیار فراگیر است، آزار و اذیت در چنین دنیای دیجیتالی نیز می‌تواند احساس تهدید و ناراحتی بیشتری داشته باشد.

چنین مواردی با تصویری که متا و سایر توسعه دهندگان در تلاش برای ساخت متاورس هستند، سازگار نیست.

بدون وجود سیاست‌ها و مقررات سخت‌گیرانه، مواردی از این دست می‌تواند به راحتی افزایش یابد و مردم را در برابر آزمایش فناوری جدید و دیدن پتانسیل آن مقاوم کند و تاثیر منفی متاورس بیش از بیش بدتر شود.

4. دشوارتر شدن اعتدال

اطلاعات نادرست واقعاً به سرعت گسترش می‌یابد، به خصوص زمانی که ابزاری برای پخش آن در اختیار قرار گیرد. پس برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید تیمی از ناظران برای یک پلتفرم رسانه اجتماعی مانند فیس بوک تشکیل شود و یک چیز دیگر این است که تعدیل کل جهان مجازی توسط آنها برقرار شود.

برای جلوگیری از تاثیر متاورس در رسانه های اجتماعی، نیروی کار حرفه‌ای لازم است. اما این نیروی کار و الگوریتم‌های مورد نیاز برای تعدیل چیزی که عظیم و پیچیده است، یک چالش بزرگ و زمان بر است. تا زمانی که هر گونه اقدامات نظارتی انجام شود، ممکن است شکل‌گیری نادرست، کلاهبرداری، سرقت و محتوای خشونت‌آمیز آسیب قابل توجهی وارد این فضا شده باشد.

با توجه به اینکه تعدیل ارتباطات مبتنی بر متن و کلیپ‌های ویدیویی در حال حاضر برای بسیاری از پلتفرم‌ها کار دشواری است، مشخص نیست که چه برنامه‌هایی برای تعدیل دنیای دیجیتال که در آن کاربران عمدتاً از طریق آواتارهای صوتی و واقعیت مجازی بلادرنگ ارتباط برقرار می‌کنند، وجود دارد.

5. آزار دادن کاربر به منظور جمع آوری داده ها

تاثیر متاورس آزار دادن کاربر به منظور جمع آوری داده ها

در شکل کاملاً توسعه یافته خود، متاورس ممکن است در نهایت جایی باشد که بسیاری از ما بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانیم. این بدان معناست که تقریباً هر کاری که ما انجام می‌دهیم به صورت دیجیتالی انجام می‌شود: از خرید آنلاین گرفته تا بازی کردن و ملاقات با افراد جدید.

شرکت‌ها فقط با استفاده از تلفن شما، مواردی مانند زمان اقامت، عبارات جستجو و سایر اشکال تعاملی که انجام می‌دهید را دنبال می‌کنند. در یک جهان مجازی، پتانسیل داده کاوی حتی بیشتر خواهد شد زیرا اقدامات و سخت افزار شما داده های بیشتری را پشت سر می گذارد.

همه این داده‌ها را می‌توان برای ایجاد مدل‌های دقیق و ظریف از شخصیت و الگوهای رفتاری کاربر مورد استفاده قرار داد، همه این داده ها می‌توانند به تبلیغ‌کنندگان فروخته شوند تا شما را با تبلیغات بسیار شخصی، به موقع و هدفمند بمباران کنند.

تاثیر متاورس از این جهت بد است که هرچه یک شرکت بیشتر در مورد شما بداند، بهتر می‌تواند استراتژی‌های بازاریابی و قیمت گذاری خود را به گونه‌ای تنظیم کند که شما را برای خرید بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر متاورس بر شبکه های اجتماعی

در حالی که همه ما موافق این امر هستیم که متاورس یک دستاورد بزرگ خواهد بود، همچنین نمی‌توانیم خطرات آن را انکار کنیم. خطراتی که به نظر میرسد بسیار واقعی هستند؛ به طوری که نمی‌توان آنها نادیده گرفت. و جنجال‌هایی که متا (فیسبوک سابق) به خاطر آن بدنام است نیز به ایجاد اعتماد در سیستم کمکی نمی‌کند.

در هرصورت این خود ما هستیم که باید مراقب زندگی شخصی و اطلاعات خود باشیم، و هرکس به نحوی باید جانب احتیاط را در استفاده از هر شبکه اجتماعی نگهدارد.

makeuseof

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

متاسفیم، لطفا افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات خود را غیر فعال کنید یا سایت ما را در لیست سفید قرار بدین :(