بررسی رنو داستر 2022 : با شاسیبلند خانوادگی و خوشقیمت داچیا آشنا شوید
در نقد و بررسی رنو داستر ۲۰۲۲ (Renault Dacia Duster 2022)، سراغ جدیدترین شاسی بلند داچیا رفتهایم و میخواهیم نگاهی تخصصی به مشخصات، موتور، عملکرد و تجربه سواری با این خودرو داشته باشیم.
این نصیحت که اگر چیز ارزانی را بخرید، دوباره ناچار به خرید خواهید بود، میتواند در مورد چیزی مثل یخچال یا مبلمان منزل باشد؛ ولی احتمالا در مورد خودرو SUV جدید داچیا صدق نخواهد کرد. در حقیقت، سازندگان تلاش کردهاند خودرویی ارزان و در عین حال باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهند که بتواند چندین سال در خدمت شما باشد. محصولات سری داستر، از خودروهای شاسیبلندی هستند که با قیمتی مقرونبهصرفه به فروش رسیده و ارزش خرید بالایی در ازای پول پرداختی دارند. همین مسئله نیز باعث شد تا امروز سراغ رنو داستر ۲۰۲۲ برویم.
از آنجایی که داچیا یکی از زیرمجموعههای شرکت رنو است، اشتراکات فناورانه مختلف میان خودرو پیش رو و دیگر محصولات رنو، در همان ابتدای بررسی داچیا داستر 2022 توجه ما را به خود جلب کرد. به علاوه، حتی بسیاری از بخشهای فنی مربوط به خودروهای این کمپانی رومانیایی با شرکت رنو مشترک است.
نقد و بررسی تخصصی و تجربه رانندگی با رنو داستر 2022
محصول جدید رنو، رقبای بسیار زیادی در بازار جهانی دارد؛ اما در بازار داخلی خبری از چنین رقبایی نیست و این خودرو میتواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.
هدف اصلی از نگارش این مقاله، بررسی ویژگیهای فنی داچیا داستر 2022 است؛ با این حال، ما در آلومگ در مورد طراحی و امکاناتی که این خودرو ارائه میدهد نیز صحبت خواهیم کرد.
طراحی و امکانات رنو داستر ۲۰۲۲
رنو داستر مدل 2022 با طراحی داخلی بسیار شکیل، امکاناتی فراتر از انتظار شما و پولی که پرداخت میکنید را در اختیارتان قرار میدهد. کار کردن با ابزارهای داخلی و کلیدهایی که در بخشهای مختلف تعبیه شدهاند، اصلا سخت نیست و خیلی زود به آنها عادت میکنید.
اگرچه در این خودرو خبری از متریال لاکچری یا پلاستیکهایی با بافت نرم نیست، اما همان بخشهای پلاستیکی خشک هم به خوبی چفت یکدیگر شدهاند تا به هیچوجه حس ضعف یا پایین بودن سطح تولید القا نشود. به هر صورت، امکانات هر محصولی به اندازه پولی است که پرداخت کنید و رنو داستر ۲۰۲۲ هم از این قاعده مستثنی نیست. امکانات مدل دوگانهسوز هیچ تفاوتی با مدل دیزلی ندارد و کاربران صرفا با فشردن یک کلید میتوانند حالت را روی بنزین یا گاز مایع (LPG) تنظیم کنند.
در مورد امکانات، مثل همیشه یک نمایشگر لمسی روی کنسول مرکزی قرار گرفته و ضمن ارائه اطلاعاتی کامل در مورد خودرو، سازگاری خوبی با اندروید اتو (Android Auto) و اپل کار پلی (Apple CarPlay) نیز دارد. البته، در بررسی رنو داستر ۲۰۲۲ احساس کردیم که این پنل، کمی پایینتر از قسمتی قرار گرفته است که احتمالا انتظارش را دارید؛ با این حال، عملکرد آن در موقعیتیابی و نمایش مسیر، کاملا قابل قبول است. هرچند، رزولوشن و گرافیک تصویر آنقدر بالا نیست.
صندلیها نیز در مقایسه با نسل قبلی، طراحی بهتری دارند و به شما کمک میکنند که راحتتر و بهتر در جای خود قرار بگیرید. شاید بخش داخلی داچیا داستر 2022 در مقایسه با رقبا کمی ساده به نظر رسد، اما مهندسان این کمپانی رومانیایی با بهبود طراحی و همچنین بهبود عملکرد سیستم صوتی تمام تلاش خود را داشتهاند تا رنو داستر ۲۰۲۲ چیزی از رقبا کم نداشته باشد.
موتور و عملکرد خودرو
رنو داستر ۲۰۲۲ از موتور بنزینی توربو شارژ 1.3 لیتری با توان تولید 128 اسب اخبار نیرو که با عنوان TCe 130 شناخته میشود، قدرت میگیرد و عملکرد آن با توجه به ابعاد و وزنی که خودرو دارد، بسیار خوب است. البته، ما با یک اتومبیل بسیار پرقدرت و سریع روبهرو نیستیم و مهندسان داچیا تلاش کردهاند محصولی خانوادگی را به بازار عرضه کنند. همین مسئله نیز باعث شده تا بیش از قدرت، روی بازدهی موتور کار شود؛ سازندگان میگویند شتاب 0 تا 100 این خودرو، 10.6 ثانیه است و مشکلی در رسیدن به سرعتهای بالا نیز وجود دارد.
اگر سراغ مدل گرانتر رنو داستر ۲۰۲۲ با موتور TCe 150 با جعبهدنده شش سرعته بروید، شتاب و سرعت نهایی خودرو افزایش پیدا کرده و قیمت نیز به همین نسبت بالا میرود. در صورت تمایل به خرید به مدلهای دیگر با سیستم دیفرانسیل چهارچرخ، این خودرو با موتور دیزلی Blue dCi 115 در اختیار شما قرار میگیرد و به اندازهای سریع هست که دور موتور به 2000 برسد؛ مسئلهای که البته شاید کمی برای یک خودرو دیزلی عجیب باشد.
ارزانترین مدل داستر 2022 به موتور 1.0 لیتری TCe 90 مجهز شده که خرید آن را اصلا توصیه نمیکنیم، مگر اینکه واقعا بودجه پایینی داشته باشید؛ قدرت این موتور در مقایسه با دیگر محصولاتی که در سال 2022 به بازار عرضه میشوند، پایین است و شتاب و قدرت چندانی هم ندارد. علاقهمندان میتوانند نسخه دوگانهسوز رنو داستر 2022 با موتور TCe 100 را نیز خریداری کنند. در بررسی داستر 2022 و زمانی که سراغ سوخت LPG رفتیم، موتور عملکردی بسیار خوب داشت و میتوانست تجربه سواری بهتری در مقایسه با نسخه ارزان این اتومبیل با موتور TCe 90 را به همراه داشته باشد.
سیستم تعلیق و تجربه سواری و رانندگی با رنو داستر ۲۰۲۲
همانطور که در ابتدای نقد و بررسی رنو داستر ۲۰۲۲ نیز گفتیم، داچیا یکی از زیرمجموعههای کمپانی فرانسوی رنو است و بسیاری از امکانات و ویژگیهای خودرو داستر، با اقتباس از محصولات قدیمیتر رنو ساخته شدهاند.
با توضیحات بالا، باید بگوییم خبری از نوآوری یا بهکارگیری امکانات پیشرفته برای سیستم تعلیق نبوده و داستر 2022 از این نظر نمیتواند با محصولات پرفروشی مانند اسکودا Karoq در بازار جهانی رقابت کند. البته، اگر سراغ مدل بهتر با سیستم چهار چرخ متحرک یا همان Four-Wheel Drive بروید، تجربه بهتری برای شما رقم خواهد خورد چرا که علاوه بر راحتی، به پایداری بهتر خودرو در جادههای آسفالت و خاکی کمک بسزایی میکند.
خبر بد این است که در جادههایی سنگی یا خیابانهای موجدار، خودرو به طرفین کشیده میشود که در طی کردن مسافتهای طولانی، کمی خستهکننده خواهد بود. البته، همچنان میتوان گفت رنو داستر ۲۰۲۲ عملکرد مناسبی در مقایسه با بسیاری از محصولات همرده مانند ام جی ZS دارد.
تجربه رانندگی با رنو داستر 2022 قطعا برای خریداران جذاب خواهد بود، اما سیستم تعلیق نرم این اتومبیل باعث حرکت و خم شدن خودرو در گوشههای خیابان میشود. البته، این مسئله در سرعتهای پایین چندان به چشم نمیخورد. نسل جدید رنو داستر، چسبندگی لازم به زمین را به اندازه رقبایی مانند ام جی ZS ندارد. به علاوه، سیستم فرمان نیز آنگونه که انتظارش را داشتیم، پایدار نیست و وقتی با سرعت پایین حرکت میکنید، سنگینی بیشتر خودرو کاملا احساس میشود.
اگر واقعا قصد خرید رنو داستر ۲۰۲۲ را دارید و میخواهید تجربهای بسیار خوب از سواری با این خودرو برای شما رقم بخورد، بهتر است مدل چهار چرخ متحرک را انتخاب کنید. بر خلاف انتظار بسیاری از افراد، این اتومبیل در کنار رانندگی در جادههای آسفالت شهری، برای حضور در جادههای آفرود و مسیرهای شنی نیز طراحی شده است و در تستی که ما روی آن داشتیم، عملکرد داستر 2022 میتواند به اندازه بسیاری از خودروهای آفرود معروف و محبوب موجود در بازار، خوب باشد. البته، شاید در جادههای آفرود کاملا بتوانید ارتباط بخشهای جلویی یا عقبلی خودرو با شن و ماسهها را احساس کنید، اما داستر داستر 2022 رنو هیچ مشکلی در عبور از جادههایی با شیب تند یا مسیرهای گلآلود و شنی ندارد و در این زمینه، در کنار خودروهایی مانند نیسان قشقایی قرار میگیرد.
سر و صدا و لرزش
موتورهای بنزنی داستر، به شکل غافلگیرکنندهای بیصدا و ساکت هستند و فقط موقع شتاب گرفتن میتوان صدای تلاش اجزای داخلی برای حرکت دادن خودرو را شنید. خوشبختانه خبری از تقتق وصدای موتور در رنو داستر ۲۰۲۲ نیست، اما با کمی دقت میتوان لرزشهای کوچک و صداهای ریزی که از طریق سیستم فرمان به کف خودرو و سمت پدالها ارسال میشود را شنید.
این مسئله البته در نسخه گرانتر TCe 150 داستر ۲۰۲۲ وجود ندارد و تعویض دندهها بسیار روان انجام میشود.
اصلیترین مشکلی که ما در بررسی تخصصی رنو داستر ۲۰۲۲ دیدیم، به صدای باد مربوط میشد؛ متاسفانه حجم زیادی از صدای باد در اطراف آینهها و ریلهای سقفی از سمت موتور شنیده شده و همین مسئله باعث میشود که بهسختی بتوانید صدای خود جاده را بشنوید. البته، خودروهای مشابه مانند ام جی ZS هم عملکرد بهتری ندارند و این یکی از همان جاهایی است که خودروهای گرانتر، با آرامش و سکوت بیشتری که دارند، گزینهای مناسبتری برای خرید و تجربه سواری بهتر برای رانندگی در جادههای طولانیتر هستند.