چرا ماشین های نسکار بدون در تولید میشوند؟

اگر با ماشین های نسکار (NASCAR) آشنا باشید، حتما میدانید که این خودروها فاقد در هستند. اما آیا با علت این موضوع آشنایی دارید؟
ناسکار، از قدیمیترین و محبوبترین مسابقات اتومبیلرانی جهان و بهخصوص آمریکاست و راهاندازی آن به 77 سال پیش بازمیگردد. این مسابقات در 48 ایالت آمریکا و در 100 پیست مختلف در قالب بیش از 1500 مسابقه، هر ساله برگزار شده و افراد زیادی نیز برای تماشای آنها راهی استادیومها میشوند.
این مسابقه بهخودی خود برای بسیاری از افراد عجیب به نظر میرسد چرا که پیست آن به صورت یک دایره بزرگ است و از دید برخی، شاید هیچ هدف خاصی در آن دنبال نمیشود. موضوع زمانی عجیبتر میشود که بدانید در طراحی خودروهای ناسکار، خبری از در نیست!
علت اصلی نبود درب خودرو در ماشین های نسکار
به نقل از Slash Gear، تأمین حداکثری ایمنی راننده و حفظ یکپارچگی ساختاری خودروها، اصلیترین مولفهها در این مسابقات از لحاظ ایمنی محسوب میشوند؛ به همین دلیل هم هست که ماشین های نسکار، اصلا در ندارند.
حذف درها مانع از پرتاب راننده به بیرون در حین برخوردهای شدید شده و بدین ترتیب، میتواند ایمنی آنها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این طراحی همچنین از تبدیل قسمتهای مختلف خودرو به پرتابههایی که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تصادف ایجاد شوند، جلوگیری میکند تا آسیبی به دیگر خودروها و رانندهها نرسد.
علاوه بر موارد بالا، فقدان درها به معنی عدم وجود شکافهایی است که بتواند مقاومت بدنه را کاهش دهد و در نتیجه، یک سازه فوقالعاده مستحکم و یکدست را پدید میآورد.
اعمال استانداردهای جدید طراحی از سال 2022
از سال ۲۰۲۲ با ورود نسل جدید ماشین های ناسکار یا اصطلاحا «Next Gen»، تغییرات اساسی دیگری نیز در طراحی و ساختار فنی اعمال شده است.
ابتدا همه شاسیهای مورد استفاده در سری Cup از سوی یک تأمینکنندهٔ واحد یعنی شرکت Technique Inc مستقر در کارولینای شمالی تولید میشوند تا یکسانسازی قطعات و افزایش عدالت رقابتی تضمین شود. این شاسی از لولههای فولادی با قطرهای گوناگون تشکیل شده است؛ ضخیمترین بخشها به صورت قفس رول (roll cage) درمیآیند تا راننده را درون کابین، کاملاً محافظت کنند و لولههای سبکتر در بخشهای جلو و عقب (front and rear clips) قرار دارند تا در برخوردها انرژی ضربه را جذب و ساختار اصلی را از آسیب حفظ نمایند.
این قفس رول، همراه با صندلی مسابقهای خاص، کمربندهای ایمنی پنجنقطهای، شبکهٔ حفاظتی پنجره، لباسهای ضدحریق و کلاه ایمنی استاندارد، مجموعهای یکپارچه از سامانههای ایمنی را برای راننده های خودروهای نسکار فراهم میآورد.
در کنار چارچوب فولادی، شیشههای معمولی ماشین های نسکار جای خود را به انواع پلیکربنات فشردهای دادهاند که با نام تجاری «Lexan» شناخته میشود؛ همان متریالی که در کاپوت شیشه جلو هواپیماهای جنگنده به کار میرود. Lexan ضمن مقاومت بسیار بالا در برابر برخورد اشیا، به آسانی نمیشکند و بدین ترتیب، راننده از خطر خردهشیشهها هم مصون میماند. برای حفظ وضوح دید نیز لایهای محافظ روی آن کشیده میشود. با وجود پلیکربنات بودن، همچنان تیغههای برفپاککن را میتوان روی شیشه جلویی پیدا کرد.
تغییری دیگر در نسل جدید، جایگزینی پنلهای ورقکاریشده فلزی با قطعات پلاستیک تقویتشده با الیاف کربن است. این بدنه فیبرکربنی علاوه بر استحکام بیشتر، انعطافپذیری مطلوبی در برخوردهای جانبی و تماس بدنه با حفاظهای پیرامونی فراهم و سرعت و سهولت تعمیرات پس از حادثه را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
در بخش فرمان و تعلیق نیز فناوریهای قدیمی کنار گذاشته شدهاند: سیستم فرمان کروی یا recirculating-ball که روزگاری در خودروهای سنگین و کارا استفاده میشد، جای خود را به فرمان rack-and-pinion در ماشین های نسکار داده است؛ سیستمی سبکتر و دقیقتر با پاسخگویی سریعتر به دستورات راننده. همچنین محور عقب (solid rear axle) با سامانه تعلیق مستقل چندپیوندی (multi-link independent rear suspension) تعویض شده که لذت رانندگی در شرایط مسابقهای و دقت کنترل خودرو را افزایش میدهد و امکان بهکارگیری جعبهدندهٔ جدید ویژهٔ NASCAR را نیز فراهم میکند.
تمامی این استانداردها، از سال 2022 در حال اجرای هستند و علت عدم اینکه ماشین های NASCAR بدون در هستند هم به خاطر بخشی از همین استانداردهاست.